.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
صیادان شمال در تور مشکلات
تورهای صیادان شمال در حالی از چند روز قبل در کرانه خزر پهن شده که این صیادان با مشکلات عدیده ای روبرو هستند و برای رفع مشکلاتشان از مسئولان توجه حمایت و برنامه ریزی جدی دارند تا آنها را تور مشکلات برهانند.

به گزارش مهر، نامناسب بودن درآمد اقتصادی، آلودگی آب دریا، کاهش ذخایر آبزیان، مشکلات مربوط به بیمه، نبود امنیت شغلی و حمایت نشدن از جمله مشکلاتی است که صیادان گلستان را رنج می دهد.

این مشکلات درحالی است که صید غیرمجاز انواع ذخایر آبزیان نیز محدودیتهای فراروی صیادان پره و ماهیاین استخوانی را افزایش داده است.

در حال حاضر حدود 1400 صیاد گلستانی در قالب 20 شرکت تعاونی صیادی و یک اتحادیه صیادی در استان فعالیت دارند و روزیشان را از دریا صید می کنند.

آلودگی آب خزر سلامت صیادان را تهدید می کند

یک صیاد شهرستان ترکمن با اشاره به روند آلودگی آب دریای خزر بیان داشت: روند آلودگی آب دریا در حال حاضر نسبت به فصل گذشته صید بیشتر شده است.

ایوب آتابای افزود: آلودگی آب دریا موحب بروز بیماریهای پوستی برای صیادان می شود و سلامت آنها را به خطر می اندازد.

وی اظهار داشت: در هر مرحله از صید مقدار قابل توجهی انواع آلاینده ها مانند بقایای محصولات کشاورزی و باغی در تورهایمان مشاهده می شود که نشانگر ورود زباله و آلاینده ها به دریا است.

وی خاطرنشان کرد: به رغم اینکه در چند روز گذشته میزان صید قابل توجه بوده ولی پیش بینی می شود این روند دوام نداشته باشد.

اتابای به بالا بودن هزنیه های صید و صیادی اشاره و اضافه کرد: سرانه درآمدی هر صیاد به رغم سخت بودن این حرفه پاسخگوی هزینه های زندگی نیست.

وی افزود: هر صیاد در ماه حدود 200 تا 300 هزار تومان درآمد دارد که با توجه به نرخ تورم و هزینه های زندگی رضایتخبش نیست.




وی عنوان کرد: هر سال دریا بخیل تر می شود و مشکلات موجود انگیزه صیادان را برای تداوم کار کاهش داده است.
صیادان فقط در فصل صید بیمه هستند

صیادی دیگری از بندرگز به مشکلات مربوط به بیمه صیادان اشاره و اضافه کرد: اکنون صیادان فقط در شش ماه از سال و فقط در فصل صید بیمه هستند و در ماههای دیگر از مزایای آن بهره مند نیست.

سهراب مرادی بیان داشت: سهم صیادان در پرداخت حق بیمه حدود 27 درصد معادل 500 تا 600 هزار ریال است که بسیاری از صیادان از پس تامین این مبلغ برنمی آیند.

وی اظهار داشت: مشکلات مربوط به گرانی آلات و اداوات صیادی نیز فعالان این عرصه را با مشکل روبرو کرده و اکنون بیشتر صیادان برای خرید تجهیزات و ادوات به بانکها بدهکارند.

به گفته مرادی، نبود امنیت شغلی در این عرصه از دیگر چالشهای روبر بوده و مسئولان باید با برنامه ریزی و حمایت جامع از این قشر حمایت کنند.

نسل برخی گونه های آبزی منقرض شده است

این صیاد افزود: کاهش میزان ذخایر آبزیان نسبت به سالهای گذشته امری محسوس و چشمگیر بوده و برخی از گونه هایی که در گذشته یافت می شد، اکنون نسلشان منقرض شده است.

صیادی دیگری از نوکنده با اشاره کم بودن مدت صید خواستار افزایش مدت صید در بانه روز شد و ادامه داد: اکنون زمان صید از هفت صبح تا غروب است.

محمد عصری خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه کمیته صید سازمان شیلات ایران، ساعات پره‌کشی تعاونیها از طلوع آفتاب آغاز و تا ساعت ‪ ، ۲۰‬ادامه خواهد داشت.

وی آلودگی آب دریای خزر، برداشت بی‌رویه شن و ماسه، تخریب جایگاه‌های صید را از جمله دلایل کاهش صید ماهی سفید در این منطقه عنوان کرد و گفت: برخی انواع آلاینده‌ها موجب کاهش کیفیت و جمعیت ذخایر آبزیان این دریا شده است.

عصری عمده‌ترین مشکلات فراروی صیادان را کاهش صید ماهیان در این دریا دانست و افزود: در صورت کاهش جدی جمعیت ذخایر این دریا، صیادان با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند.

سهمیه بنزین صیادان پاسخگوی نیازها نیست
وی در ادامه تاکید کرد: سهمیه بنزین تخصیصی ویژه شرکتهای تعاونی پره کم است که باید برای افزایش سهمیه برنامه‌ریزی شود. سهمیه بنزین کنونی ویژه شرکتهای پره ماهیگیری را ‪بیش از  ۱۳۲‬لیتر در ماه ذکر کرد و گفتن این مقدار پاسخگوی نیازها نیست.

یک صیاد و عرضه‌کننده ماهی در کرکوی که خواست نامش اعلام نشود، تصریح کرد: آلودگی دریا به حدی رسیده که پوست دستمان را دچار مشکل کرده که در گذشته چنین نبوده است.


نسل ماهی سفید به طور جدی در خطر

وی توضیح داد: ماهی سفید به دلیل ظرافتی که دارد نمی‌تواند در آلودگی این دریا دوام بیاورد و تا چند سال آینده نسل این ماهیان منقرض می‌شود.

ورود آلاینده‌ها و آلودگی شدید رودخانه‌ها، برداشت بی‌رویه شن و ماسه و صید بی‌رویه توسط قاچاقچیان را از جمله دلایل کاهش صید ماهیان خاویاری در دریای خزر است.





همچنین در حال حاضر به علت آلودگی شدید رودخانه تکثیر ماهیان خاویاری به شکل مصنوعی صورت گرفته که برای رهاسازی بچه ماهیان خاویاری رودخانه مناسبی وجود ندارد.

اجرای مدیریت واحد برای محافظت از رودخانه‌ها و اصلاح قانون برخورد با قاچاقچیان خاویار را از جمله راهکارها برای رفع مشکلات این بخش است.

برخی صاحبنظران معتقدند برای نجات دریای خزر باید از خشکی شروع کرد، چون دریا آلودگی ندارد و آلودگی حاصل از حفاری نفت بخش کوچکی از آلودگی را تشکیل می‌دهد.

مدیرکل شیلات گلستان در این زمینه افزود: در حال حاضر 1394نفر  صیاد گلستانی در قالب 20 شرکت تعاونی صیادی و یک اتحادیه صیادی در استان فعال هستند که در محدوده 100 کیلومتر از نوار ساحلی دریای خزر به فعالیت می پردازند.

علی اکبر پاسندی افزود: وضیعت اقتصادی صیادان نامناسب است و از درآمد سرانه نامناسبی برخوردار هستند به همین منظور شیلات گلستان برای رفع این موضوع در بخش باز سازی ذخایر تلاش می کند و در سال جاری به میزان 130 میلیون قطعه انواع بچه ماهی استخوانی در دریا رهاسازی شده است.

وی اظهار داشت: رفع مسائل و مشکلات جامعه صیادی برای سهولت در روند امور مربوط آنان که جهت تامین پروتئین مورد نیاز جامعه است، باید سرلوحه فعالیتهای این بخشها قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: سازماندهی صیادان مجازو نظارت بر استانداردهای صید صیادی و برگزاری دوره های آموزشی و ترویجی برای صیادان پره را از عمده وظایف این بخشها است.

به گفته پاسندی، بیش از 26 هزار و 650 تن صید انواع ماهیان استخوانی از دریای خزر  در  10 سال گذشته صورت گرفت و گونه های غالب در صید صیادان استان ماهی سفید، ماهی کفال و کپور است.

مدیرکل شیلات گلستان بیان داشت: متأسفانه به جهت شرایط به وجود آمده از جمله ساخت سد لاستیکی خواجه نفس و ورود فاضلابهای شهری و صنعتی و سموم کشاورزی رودخانه ها از ساختار طبیعی خارج شده اند و با ادامه این روند ذخایر آبزیان بشدت تهدید و از بین خواهد رفت.

معاون صید شیلات گلستان نیز در این باره گفت: فصل صید از ۲۰ مهر تا ۲۰فروردین سال بعد است و صیادان پس از پایان فصل صید به کارهای مقطعی از قبیل کشاورزی، دامداری و خدمات مشغول می شوند.

محسن یحیایی افزود: صیادان در مدت شش ماه فصل صید از بیمه برخوردارند، اما در پایان فصل و در بقیه سال به سبب عدم فعالیت صیادی بیمه نیستند و براساس قوانین تأمین اجتماعی بیمه بیکاری نیز به آنان تعلق نمی گیرد که این مسئله یکی از مشکلات آنان به شمار می رود.


   


وی با اشاره به ایجاد فرصتهای شغلی برای صیادان در غیرفصل صید گفت: ساخت کارخانه های فرآوری آبزیان مانند تولید فیله منجمد و خمیر ماهی از جمله صنایعی است که می تواند در ایجاد اشتغال برای صیادان مؤثر باشد.

به گفته یحیایی در این زمینه در استان تنها یک کارخانه عمل آوری فعالیت دارد که در آنجا انواع ماهیان پرورشی و دریایی عمل آوری می شود و زمینه ایجاد کارخانه های بیشتر فراهم است.



دام گذاری صدمات جبران ناپذیری به ذخایر آبزیان وارد می کند

وی درباره وضع صید گفت: دام گذاری از روشهای صید غیرمجاز است که از سوی برخی صیادان غیرقانونی انجام می گیرد و صدمات جبران ناپذیری به ذخایر ماهیان استخوانی و خاویاری وارد می آورد در حالی که صیادان پره با برگرداندن ماهیان غیراستاندارد به آب دریا، خسارتی نمی زنند.



وی افزود: صید شرکتهای تعاونی استان به روش پره است و در زمانبندی های تعیین شده از سوی شیلات بر آن نظارت می شود که میزان آن برای گلستان به طور متوسط ۱۵۰۰ تن در سال است.


    


از آنجایی که درآمد سرانه صیادان گلستان پایین تر از سایر استانهاست و از شرایط مطلوب برخوردار نیستند، پیشنهاد می شود جهت بهبود این وضعیت و باتوجه به بکر بودن منطقه به جذب گردشگر در این بخش پرداخته شود و از طریق گردشگری و ورود گردشگران به مناطق استقرار صیادان درآمد آنان افزایش یابد .

صیادان گلستانی به همرا ه خانواده هایشان جمعیتی بالغ بر 10 هزار نفر هستند که از طریق دریا و صید و صیادی امرار معاش می کنند.

استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

مهدیه 11 ارديبهشت 1391
با سلام
مطالبتون سیار مفید بود و ما توانیستم با کمک شما پروژه عظیو خود را به پایان برسانیم
باتشکر مهندس ریاحی

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.118 seconds.